|
Szent István első magyar király a királyok tízparancsolatárólSzent Imre herceghez
ELŐSZÓ,
melyben
buzdítja a herceget atyai intelmeinek és parancsainak megfogadására.
A Szent Háromság
és oszthatatlan Egység nevében.
1. §
Mivel úgy érzem, hogy mindaz, amit Isten akarata alkotott és nagyon világos szabályokkal
elrendezett, úgy az égbolt távlataiban, mint földünk e téres tájain az észszerűség
erejétől hajtva él és létezik ; mivel továbbá látom, hogy amit ez életünk hasznára
és díszére Isten kegyelme bőven engedélyezett, úgymint királyságot, kormányzóságot,
hercegséget, grófságot, főpapságot és egyéb méltóságokat, mindazt részint
isteni
parancsok és
intézmények, részint törvények, részint bírák, részint polgári törvénykezés,
valamint a nemesek és élemedettek tanácsai, javaslatai kormányozzák, védik,
osztják, szervezik ; és mivel biztosan tudom, hogy a földkerekség minden
rendűi, bármily méltóságuk legyen, nemcsak jobbágyaiknak, híveiknek,
szolgáiknak parancsolnak, tanácsolnak, javallanak,
hanem fiaiknak is: azért én sem mulaszthatom el, édes fiam, hogy téged még ez
életemben példákkal, parancsokkal, tanácsokkal és javaslatokkal ne gyámolítsalak,
hogy azokkal majdan a magad és alattvalóid életének szokásait ékesítsed,
amikor a főhatalom átszálltával utánam majdan uralkodni fogsz.
2. §. Te pedig buzgó
figyelemmel hallgatva, illik, hogy az isteni bölcsesség tanácsa mellett tartsd
meg atyádnak parancsolatait, aki Salamon ajkával mondja : Hallgass fiam
atyád tanítására és ne vesd meg anyád figyelmeztetését, hogy kedvelt
személy légy és megsokasodjanak életed évei. Ebből a bölcs mondásból
megtanulhatod: ha azt, amire atyai szeretettel oktatlak, megvetnéd, ami távol
legyen,
nem leszel tovább
barátja sem az Istennek, sem az embereknek.
3. §. De hallgasd
meg az engedetlen parancsmegszegők esetét és bukását. Ádám, kit a teremtő és
minden teremtményt éltető úr a saját hasonlatosságára alkotott és köztisztességgel
ruházott fel, széttörte a parancsolatok bilincseit, mire tüstént elvesztette
tisztességét, magasztosságát és a paradicsomból távoznia kellett.
4. §. Isten
választott és szeretett régi népe is, mivel az utasítások 1 Isten
ujjaival szőtt kötelékeit széttépte, azért különféle módokon elpusztult : egy
részét ugyanis elnyelte a föld, más részét irtóhad ölte meg, egy részük pedig
egymást gyilkolta.
5. §. Salamon fia is, elvetvén atyjának békeszerető
szavait, kevélységtől elkapatva, dárdaütésekkel fenyegette atyja korbácsa helyett
a népet, azért sok rosszat szenvedett királyságában, végül letaszíttatott.
6. §.
Hogy így ne járj te is, engedelmeskedj nekem fiam! Gyermek vagy, gyönyörök
cselédkéje, párnás ágy lakója, dédelgetve és nevelve minden gyönyörűségben, de
ismeretlenek előtted a hadjáratok, a munka és a különféle népek támadásai,
melyek közt én már majd egész életemet töltöttem.
7. §. Itt az ideje, hogy
ne csak a párnák puhaságát élvezd, mert az tunyává és kéjelgővé tesz, ami
pedig elvesztegetése az erénynek, melegágya a bűnöknek és megvetése a parancsoknak.
Részed legyen időnként szigorúságban amely figyelmedet feszülten arra
irányítsa, amit parancsolok. Ezek előrebocsátásával tehát térjünk a tárgyra.
ELSŐ PARANCSOLAT.
A katolikus hit megtartásáról.
Mivel a királyi
méltóság rangjára csak hívők és katolikus hitbe avatottak juthatnak, azért
parancsolatainkban szent vallásunknak adjuk az első helyet.
1. § Mindenekelőtt
parancsolom, tanácsolom, javallom, édes fiam, ha tiszteltetni kívánod királyi
koronádat, hogy a katolikus és apostoli hitet oly gonddal és figyelemmel tartsd
meg, hogy Istentől rendelt minden alattvalódnak példát nyújts és az összes egyházi
férfiak méltán igaz keresztény hitű férfinak nevezzenek; enélkül,
biztosra vedd, nem fognak sem kereszténynek, sem az Egyház fiának mondani.
2. §. Mert akik
hamishitűek vagy hitüket nem töltik meg és nem ékesítik jó cselekedetekkel,
miután cselekedet nélkül a hit meghal, sem itt nem uralkodnak tisztességesen,
sem az örök királyságban vagy koronában nem részesülnek.
3. §. De ha a hit paizsát erősen tartod, tied az üdvösség sisakja is. Ezekkel
a fegyverekkel kellően küzdhetsz a láthatatlan és látható ellenségek ellen.
Azt mondja ugyanis az apostol:
Nem koronáztatik meg, csak aki igazán küzd.
4. §. A hit pedig,
amelyről beszélek, ez állhatatosan higyjed és minden
kételkedés nélkül tartsad, hogy a mindenható atya Isten, minden teremtmény
alkotója, és az ő egyszülött fia, a mi Urunk Jézus, aki Szűz Máriától angyali
híradásra született s az egész világ üdvéért kereszthalált szenvedett, és a
Szentlélek, aki próféták és apostolok és evangélisták által szólott:
tökéletes, oszthatatlan, szeplőtelen egy istenséget alkotnak. Ez a katolikus
hit, melyet, miként Athanasius mondja,
ha valaki
nem híven és szilárdan hisz, nem üdvözülhet.
5. §. Ha valaha a te
hatalmad alatt akadnának, ami távol legyen, kik a Szentháromság ez
összetételét megbontani, szűkíteni vagy növelni igyekeznének, tudd meg, hogy
azok eretnekvezérség szolgái és nem a szentegyház fiai.
6. §. Az ilyeneket ne
tápláld és ne oltalmazd, hogy magad is barátjuknak és pártfogójuknak ne
láttassál ; az efféle emberek ugyanis a szent hit fiait általában megfertőzik,
a szent Egyháznak ezt az új népét pedig1 éppen siralmasan megrontják
és szét is zilálják. Fő gondod legyen, hogy ez ne történjék.
MÁSODIK PARANCSOLAT
Az Egyházról és az egyházi rend fenntartásáról
A királyi
palotában a hit után következő hely az Egyházat illeti, melynek magvát előbb a
mi fejünk, tudniillik Krisztus, elültette, azután tagjai, úgymint az apostolok
és szentatyák szétplántálták és alaposan megmunkálták2 úgy, hogy
az egész világon elterjedt.
1. §. És bár
mindig újabb sarjat hajt, némely helyeken mégis régi gyanánt létezik. De a mi
monarchiánkban, édes fiam, még fiatal és újdonság gyanánt prédikálják, miért is
fokozottabb és gondosabb ápolása szükséges, hogy az a jó, melyet az isteni
kegyelem a maga mérhetetlen irgalmával nekünk érdemetlenül
juttatott, a te henyeséged, restséged és hanyagságod által le ne rontassék és meg ne semmisüljön.
2. §.
Aki ugyanis a szent Egyház méltóságát kisebbíti vagy bemocskolja, az Krisztus
testének megcsonkítására tör. Maga az Úr mondta Péternek, akit szent Egyháza
őrizőjévé és kormányzójává tett : Te kőszál vagy és e kőszálra építem
Egyházamat. Őt magát kőszálnak nevezte, de a ráépített Egyházat nem mondotta fából vagy kőből valónak, hanem a megtérített
népet, választott, isteni nemzetet, a hitben jártas, keresztvízzel megmosott,
kenettel megkent nyájat mondta és nevezi a rája épített Egyháznak.
3.
§. Ha valamely szerencsétlen e szent Egyház tagjait vagy kicsinyeit megbotránkoztatja,
az evangélium parancsolata szerint méltó arra, hogy malomkövet kössenek
nyakára és lemerítsék a tenger mélységébe; azaz: letaszítsák hatalma
méltóságáról és maradjon az igazak Egyházán kívül oly világi nyomorúságban,
mint a pogány és vámos.
4. §. Azért hát
fiam, buzgó törekvéssel kell gondoskodnod arról mindennap, hogy a szent Egyház
inkább gyarapodjék, semmint kárt szenvedjen. Ezért is nevezték a királyokat
kezdetben felségeseknek, mivel gyarapították az Egyházat. Te is ezt tedd, hogy
koronád dicséretesebb, életed boldogabb és kiadósabb legyen.
HARMADIK PARANCSOLAT
A püspök-nevezet és a főpapokat
illető tiszteletről
A királyi trónt ékesíti
a főpapok rendje, azért a királyi méltóságban a főpapok bírják a harmadik
helyet.
1. §. Édes fiam, ezeket
az öregeket úgy őrizd, mint a szemed fényét. Ha tiéd az ő jóindulatuk, senki
ellenségedtől se félj. Ha ők támogatnak, biztos lehetsz minden dolgodban ; az
ő könyörgésük ajánl téged a mindenható Istennek.
2. §. Őket ugyanis
az Isten az emberi nem őreiül rendelte, és a lelkek és valamennyi egyházi
méltóság gondviselőivé és az isteni szentség számtartóivá és kiszolgáltatóivá
tette
3. §. Náluk nélkül
nincsenek királyok, sem fejedelemségek. Az ő közbenjárásukra eltöröltetnek az
emberek bűnei. Ha őket igazán szereted, kétségtelenül önmagadnak használsz és
királyságodat tisztességgel kormányozod ; az ő kezökbe
adatott ugyanis a hatalom megkötni minket a bűnben és feloldani a bűntől.
4. §. Örök szövetséget
kötött ugyanis velük az Isten, az emberektől elkülönítette őket, a saját
nevének és szentségének részeseivé tette és megtiltotta, hogy az emberek őket
megfeddhessék. Dávidért, az istentette királyért,
ne sértsétek meg az én fölkentjeimet ! stb. Sérti pedig Isten fölkentjeit
az, aki isteni és kánoni szabályok ellenére egyházi rendű férfiakat hamis
váddal mocskol be és nyilvánosság elé hurcol; ettől egyáltalán tiltalak fiam,
ha boldogan akarsz élni és királyságodat megbecsülni; mivel az Isten különösen
ilyesmiken botránkozik meg.
5. §. Ha azok közül,
akikről itt szó van, valaki történetesen, ami távol legyen, olyan vétekbe
esnék, amely feddést érdemel, dorgáld meg őt háromszor-négyszer egyedül
négyszemközt, miként az evangélium parancsolja. Ha a bizalmas intelem nem
használ, akkor fenyítsd meg nyilvánosan, e szerint: Ha nem hallgat rád,
mondd meg az Egyháznak. Ha ezt a sorrendet követed, koronádat nagyon
dicsőségesre fölmagasztalod.
NEGYEDIK PARANCSOLAT.
A hercegek és bárók illendő megbecsüléséről
A királyság
negyedik dísze a hercegek, bárók, grófok, katonák; nemesek hűsége ; bátorsága,
serénysége, előzékenysége, megbízhatósága.
1. §. Mert ők a
királyság védelmezői, a gyöngék oltalmazói, az ellenség legyőzői, a monarchiák
növelői.
2. §. Legyenek ők
neked, fiam, atyáid és fivéreid.
3. §. Senkit közülök szolgaságra ne vess és szolgának ne nevezz.
Legyenek ők katonáid, de ne szolgáid. Harag, kevélység és
irigység
nélkül, békességesen, emberségesen, nyájasan uralkodj rajtuk, mindig észben tartva,
hogy minden ember azonos egy lényegű és hogy semmi
sem emel föl, csak az alázatosság és semmi sem aláz meg, csak a kevélység és irigység.
4. §. Ha
békességes leszel, akkor királynak és király fiának hívnak és szeretni fog
minden katonád; ha haragos, kevély, kötekedő, békétlen leszel és hatalmaskodol a grófok és hercegek fölött, akkor katonáid
ereje kétségkívül királyi méltóságod romlására válik és idegenek kezére
juttatják királyságodat.
5. §. Ettől tartva,
az erények szabályai szerint igazgasd grófjaid életét, hogy a te szereteteddel
övezve, ellenkezés nélkül ragaszkodjanak mindig a királyi méltósághoz, hogy a
te királyságod mindenkor biztonságos legyen.
ÖTÖDIK PARANCSOLAT
A türelem erényének gyakorlásáról
és a törvénykezésről.
A türelem és a
törvénykezés gyakorlása ötödik ékessége a királyi koronának.
1. §. Dávid király és
próféta mondja Isten, a te ítélőerődet add a
királynak. És ugyanő másutt: A király tisztessége szereti az ítélkezést.
Pál apostol a türelemről mondja: Türelmesek legyetek mindenkihez. És
az Úr az evangéliumban : Türelmességtekben
fogjátok bírni lelketeket.
2. §. Erre
törekedj, fiam ! Ha tiszteletet akarsz királyságodnak, szeresd a törvénykezést
; ha bírni akarod lelkedet,1 légy türelmes.
3. § Valahányszor, édes
fiam, a te ítélkezésedre méltó ügy, vagy főbenjáró cselekmény vádlottja kerül
eléd, ne vidd azt türelmetlenül, vagy ne esküdözzél, hogy őt megbünteted ;
ingatag és törékeny lenne az ilyesmi; mivel ostoba fogadalmakat meg kell törni
; sőt te magad ne ítélkezz, hogy kisebb jelentőségű ügyekkel való foglalkozás
királyi méltóságodat be ne szennyezze ; az efféle ügyet küldd inkább a
bírákhoz, akiknek az a feladatuk, hogy ezt a törvény szerint elintézzék.
4. §. Óvakodj
attól, hogy bíró légy, örülj, hogy király vagy és annak neveztetel.
A türelmes királyok uralkodnak, a türelmetlenek zsarnokoskodnak.
5. § Ha mégis
olyan ügy kerül eléd, amelyben ítélkezni méltóságodnak megfelel, abban ítélkezzél
türelemmel, irgalommal és szánalommal, hogy az koronádnak dícséretére
és díszére legyen.
HATODIK PARANCSOLAT.
A külföldiek befogadásáról és a
telepesek ellátásáról
A telepes és jövevény férfiak haszna
oly nagy, hogy a királyi méltóságban méltán bírhatja a hatodik helyet.
1. §. Honnan gyarapodott kezdetben
a római birodalom és honnan voltak fenségesek és dicsők a római királyok, ha
nem onnan, hogy sok nemes és bölcs sereglett oda különféle tájakról a Róma
mind a mai napig szolgaságban lenne, ha Aeneas ivadéka szabaddá nem tette
volna..
2. §. A telepesek
különböző országokból jönnek, tehát különböző nyelvet és szokásokat, különféle
tudományt és fegyvereket hoznak magukkal, melyek mind a királyi udvart
díszítik és teszik naggyá, egyben elrettentik némely idegenek arcátlanságát.
3. §. Egynyelvű és
egyszokású királyság1 gyönge és törékeny.
4. §. Tehát parancsolom neked, fiam, hogy jó
akarattal lásd el és tisztességesen tartsd őket, hogy szívesebben nálad éljenek,
mint másutt lakjanak. Ha ugyanis te azt, amit én építettem, lerombolni, vagy
amit összegyűjtöttem, szétszórni törekednél, királyságod kétségtelenül a
legnagyobb kárt szenvedné. Hogy ez ne történjék, mindennap növeld
királyságodat, hogy koronádat mindenki felségesnek tartsa.
HETEDIK PARANCSOLAT.
A tanács jelentőségéről.
A királyok emelvényén a
hetedik helyet a tanács követeli.
1. §. Mert a tanács
állít királyokat, kormányoz királyságokat, védelmezi a hazát, vezérli az ütközeteket,
nyeri a győzedelmet, űzi el az ellenséget, szerez barátokat, alapít városokat
és rombolja le az ellenségek táborait.
2. §. Mivel pedig
a tanácsokban azért van haszon, mert úgy látom, hogy nem oktalan, pöffeszkedő
és középszerű férfiaktól kell tanácsot kérni, hanem a nagyobbakat és jobbakat,
felsőbbeket és a legtiszteltebb véneket kell meghallgatni és véleményüket
összecsiszolni.
3. §. Azért, fiam,
ifjakkal és kevésbé bölcsekkel ne tanácskozz, vagy tőlük tanácsot ne kérj,
csak idősebbektől, akik koruknál és bölcsességüknél fogva az illető ügy tekintetében
tanácsadásra alkalmasak. A királyok tanácsai a bölcsek szívébe legyenek zárva,
ne a balgák szelességében burjánozzanak.
4. §. Ha
bölcsekkel jársz, bölcsen fogsz cselekedni; ha balgákkal veszed magad körül,
velük társulsz; már a Szent Lélek kijelentette Salamon
által : Aki bölcsekkel jár, bölcsek barátja lesz és nem a balgákhoz lesz hasonló.
Dávid is zengi:
A szenttel szent leszel, és az ártatlan férfival
ártatlan leszel, és a választottal választott leszel, és a feslettel feslett
leszel.
5. §. Mindenki
abban gyakorolja magát, ami a korához illik, tudniillik az ifjak a
fegyverforgatásban, a vének a tanácsolásban.
6. § Egészen azonban
mégsem kell az ifjakat a tanácsból kirekeszteni. De valahányszor tanácskozásba
bocsátkozol velük, hasznavehető tanácsukat is mindig terjeszd az öregebbek elé,
hogy minden cselekedetedet a bölcsesség szabályához mérjed.
NYOLCADIK PARANCSOLAT
Hogy az ősöket követni kell és a
fiúk engedelmeskedjenek szüleiknek.
Az ősök követése a
királyi méltóságban a nyolcadik helyet bírja.
1. §. A legnagyobb
királyi ékesség, tudd meg : követni az előbbi királyokat és utánozni a tisztes
szülőket. Aki ugyanis megveti ősatyái törvényeit, s az isteni törvényeket sem
tiszteli, elpusztul. Mert az apák azért apák, hogy gondoskodjanak fiaikról ; és
azért fiúk a fiúk, hogy engedelmeskedjenek apjuknak.
2. §. Aki apjának
ellenszegül, Isten ellensége az. Az engedetlenek ugyanis Istennek szegülnek
ellen. Az engedetlenség szelleme
szétszórja
koronád virágait. Az engedetlenség az egész királyság veszedelme.
3. § Azért édes fiam,
apádnak rendeletei mindig szemed előtt legyenek, hogy szerencsédet mindenütt
királyi gyeplők irányítsák. Az én szokásaimat, melyeket tekints a királyi
méltósághoz illőknek, minden kételkedés bilincse nélkül kövesd ; mert nehéz
lesz e tájon1 megtartanod a királyságot, ha nem utánzod az előtted
uralkodó királyok szokásait.
4. § Kormányozná-e görög
a latinokat görög szokások szerint ? Avagy kormányozná-e latin a görögöket
latin szokások szerint? Nem. Azért kövesd az én szokásaimat, hogy a saját
néped kiválónak tartson és az idegenek dícsérjenek.
KILENCEDIK PARANCSOLAT.
A könyörgésről
és
annak módjáról.
Odaadó könyörgés a
király javának legfőbb eszköze, azért a kilencedik és a királyi méltóság
kilencedik szabálya róla szól.
1.
§. A szüntelen könyörgés eredménye a bűnöktől való megtisztulás és bűnbocsánat.
Tehát fiam, valahányszor Isten imádására
Isten templomába sietsz,
Salamonnal, király fiával, magad is király, mondjad mindig Küldj Uram
bölcsességet a te nagyságod székéről, amely velem legyen és velem dolgozzék,
hogy tudjam, mit fogadsz szívesen minden időben. Továbbá : Uramatyám és életem Istene, ne hagyj el engem
gonosz gondolatok közt. Ne adj szemeimnek kevélységet és a gonosz vágyakat
fordítsd el tőlem Uram. A vágyaktól ments meg engem és ne adj át engem,- Uram,
tiszteletlen és esztelen léleknek.
2. §. Ezzel a könyörgéssel
éltek a régi királyok. Te is használd ugyanezt, hogy Isten összes bűneid
eltörlésére méltasson, hogy mindenki leglegyőzhetetlenebb királynak nevezzen.
3. §. Imádkozz
azért is, hogy a henyeséget és restséget távoztassa tőled és adjon neked minden
erényben támogatást, hogy azzal látható és láthatatlan ellenségeidet legyőzzed,
hogy biztonságban és ellenségeid minden támadásától menten, békességben
fejezhesd be életed folyását minden alattvalóddal egyetemben.
TIZEDIK PARANCSOLAT.
A kegyességről és irgalmasságról és
a többi erényekről.
Az erények gyakorlása
díszíti a királyok koronáját és ez a parancsolatok közt a tizedik.
1. §. Mert az erények
ura maga a királyok királya. Miként tehát az ő mennyei seregének teljessége
tíz karból áll, akként a te életed forgásában is tíz parancsolatod legyen.
2. §. Legyen a király
kegyes, irgalmas és a többi erényekkel megtelt és ékes. Mert a kegyetlenséggel
és gonoszsággal fertőzött király hiába követel magának király nevet,
zsarnoknak kell az ilyet mondani.
3. §. Ezért hát, édes fiam, szívem
gyönyörűsége, jövő sarjadék reménye, kérlek, parancsolom, hogy mindenkor és
mindenben kegyességgel eltelve, ne csak szüleid és rokonaid, vagy fejedelmek,
vezérek, gazdagok, szomszédok és honfiak iránt légy jóindulatú, hanem idegenek
és mindenki más iránt is, aki hozzád fordul. Mert a kegyesség alkotásai
vezérelnek téged a legfőbb boldogságra.
4. §. Légy irgalmas
minden erőszakot szenvedőhöz, mindig szívedben hordozva az Úr ez intését :
Irgalmasságot
akarok és nem áldozatot.
5. §. Türelmes
légy mindenkihez; ne csak a hatalmasokhoz, hanem a hatalomnélküliekhez is.
6. §. Légy végül
erős abban, hogy szerfölött se a jó szerencse föl ne emeljen, se a
balszerencse le ne sújtson.
7. §. Légy
alázatos is, hogy az Úr téged felmagasztaljon itt és a jövendőben.
8. §. Légy
mérsékletes és módfelett senkit se büntess vagy kárhoztass.
9. §. Légy szelíd,
hogy az igazságnak soha ellen ne szegülj.
10. §. Légy
tisztességes, hogy soha senkit szándékosan meg ne gyalázz.
11. §. Légy
szemérmes, hogy a bujaság minden mocskát, mint a halál gyötrelmeit, elkerüld.
12. §. Mindezek,
amiket föntebb érintettem, alkotják a királyi koronát. Náluk nélkül sem itt
nem uralkodhat senki, sem az örök királysághoz el nem juthat.
VÉGE
|